Admin 256 بازدید 0

قدرت موشکی ایران

تلاش ایران برای ساخت موشك های بالستیك با برد زیاد در خلال جنگ با دشمن بعثی شروع شد.

در زمانی که اکثر کشورها از فروش موشک های برد بلند به ایران خودداری می کردند و عراق هم بدون نگرانی از پاسخ ایران بمباران وحشیانه شهرهای ایران را ادامه می داد.

اما در آن زمان کشورهایی بودن که به ایران در مقابل تهاجم صدام کمک می کردند مثل سوریه و لیبی,سوریه مسئولیت آموزش نیروهای یگان پرتاب موشک و لیبی مسئولیت انتقال و فروش موشک اسکاد بی را به ایران داشتند که البته بعد از فشارها به لیبی , کره شمالی فروشنده موشک اسکاد بی به ایران شد.

میتوان عنوان كرد كه با توجه به اینكه ایران در جریان جنگ هشت ساله تاثیر و توانایی موشك های بالستیك و فناوری موشكی را درجنگ و استراتژی دفاعی به خوبی فهمید و درك كرد,بعد از جنگ به سمت استراتژی دفاع موشكی نامحدود روی آورد.

بعد از اتمام جنگ ایران و عراق,ایران تلاش کرد كه با كمك گرفتن از مهندسین خارجی برزگ كه از كشور خود رانده شده و یا بیكار بودند به توسعه و پیشرفت فناوری موشكی خود بپردازد,که بعد از مدت کوتاهی برنامه موشكی ایران به سرعت پیش رفت و باعث تعجب و حیرت جهانیان گشت که حتی برخی ادعاهای موشکی ایران را دروغ می دانستند.

بعد گذشت 28 سال از شروع نخستین اقدامات در ساخت موشک اکنون ایران از موشک‌های مختلفی در بردهای گوناگون و با ویژگی‌های متفاوت بهره می برد. موشک‌های خلیج‌فارس، قیام،موشک هدایتی عماد,موشک سجیل،موشک قدرF، شهاب 3 و چندین و چند موشک دیگر، جزو معروفترین وبهترین موشک‌های ایران به شمار می‌روند.

موشک بالستیک و هوشمند خلیج فارس با سرعتی مافوق صوت و با شعاع برد عملیاتی 300 کیلومتر می‌تواند انواع ناوها و شناورهای دشمن را مورد اصابت قرار دهد.

موشک خلیج فارس  با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از خشکی شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد اصابت قرار دهد.

 

موشک  سوخت جامد سجیل مدل پیشرفته و ارتقا یافته موشک شهاب 3 با برد حدود 2هزار کیلومتراست.

این موشک محصول پروژه عاشورا اولین موشک دوربُرد سوخت جامد ایران با بُرد 2000 کیلومتر و تاکنون در 2 نمونه سجیل 1 و 2 تولید شده است.موشک سجیل به سرعت و تنها ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل، امکان ردگیری آن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام این موشک در طی پرواز را ناچیز می‌کند.

موشک شهاب 6 یک بالستیک قاره پیمای دوربرد است که از راکتی با سوخت جامد-مایع که 2 یا 3 مرحله ای است استفاده می کندو  برد آن از 6000 تا 10000 کیلومتر می رسد.

موشک دوربرد شهاب 5 یکی از موشک های بسیار پیشرفته ایران با برد بالا می باشد که اطلاعات کمی درباره این موشک منتشر شده است.

موشک شهاب ۴ با برد بیش از 3000 کیلومتر، یک موشک ساخت ایران است که برای حمل ماهواره و قرار دادن آن در مدار طراحی شده‌است. تغییرات روی موشک شهاب ۴ منجر به ساخت موشک فضایی ایرانی که کاوشگر ۱ نام دارد، شده است.

شهاب ۳ یکی از بهترین موشک های بالستیک میان‌برد با سوخت مایع است و توانایی هدف قرار دادن اهدافی در 2000 کیلومتری را داراست. نوع آخر این موشک شهاب - دی 3 نامیده می شود که بردی بین 2200 تا 3000 کیلومتر را دارد و به معنای پوشش کامل سرزمین های اشغالی است.

موشک قدر با قابلیت بهره‌گیری از کلاهک‌های Multi War Head (بارانی)، تولید و تحویل رده های عملیاتی گردیده که قابلیت هدف‌گیری تا بُرد 2هزار کیلومتر را دارند.

قدر البته در 2 نوع قدر F و قدر H تولید شده که برد این موشک در نوع دوم آن چیزی در حدود 1350 کیلومتر است.

موشک قیام با بُرد 800 کیلومتر یک موشک 6 تُنی موشک که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی‌های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد.

این موشک بالستیک بنا بر ماموریت‌های تعریف شده، با طول حدود 11.5 متر و وزن سرجنگی 650 کیلوگرم می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.

موشک سوخت جامد عاشورا با برد 2500 کیلومتر که از لحاظ تکنولوژی قادر است به هر هدف آمریکایی در شرق اروپا و هر هدف صهیونیستی برخورد کند و در محل برخورد ویرانی گسترده‌ای را ایجاد کند.

موشک ایرانی «حوت» یکی از سریع ترین موشک های رادارگریز آبی جهان است که معادل 100 متر در ثانیه سرعت دارد که حدود 3 برابر بیشتر از آن موشکی سرعت دارد که آمریکایی ها از داشتن آن به خود می بالند. فناوری ساخت چنین موشکی فقط در اختیار ایران و روسیه (موشک اشکوال) است.

موشک عماد با برد  با برد ۱۷۰۰ کیلومتر اولبن موشک ایرانی است که قابل هدایت تا لحظه اصابت به هدف و از این رو دقت این موشک بسیار بالاست و شاید ضریب خطایی زیر ۱۰ متر داشته باشد.موشک عماد همچنین توانایی حمل کلاهک جنگی تا وزن ۷۵۰ کیلوگرم را دارد.

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده